Make everyday count

SVTs skitgranskning

2015-12-19 // 23:07:00 // - Tankar & åsikter TAGGAR: Djurens rätt, Granskning, SVT;
Jag är så upprörd just nu att jag bara vill brista ut i tårar. Travsporten. Min älskade sport fylld av kärlek, glädje och omsorg har fått oerhört mycket skit i media de senaste dagarna. Egentligen går detta betydligt längre tillbaks än så men när SVT, Sveriges Television som ska vara neutrala, går ut med en "granskning" full av osanningar blir jag så arg att jag bara vill gråta. Folk litar på vad som sägs på SVT. Bara det gör mig upprör. Hur tusan tänker folk när de kommer med konstateranden kring någonting de inte har en susning om? Vad mer har dessa människor sett av travet än ett och annat lopp på TV? Förmodligen ingenting mer utöver då skiten travsporten får av okunniga människor. Inte undra på att världen ser ut idag när folk tror att de kan allt om allt speciellt när de tror blint på saker de hört från folk utan koll.

Ja, det finns idioter inom travsporten som pressar sina hästar och behandlar dem illa och det finns vissa grejer inom travet som jag personligen vill se en ändring på(vilket jag skrivit om här på bloggen tidigare). Det finns inom travet precis som inom alla andra hästsporter och lika så övriga icke-hästsporter. Detta tror jag tyvärr är svårt att komma undan men om folk har förslag så dela med er av dessa! Travsporten behöver komma framåt och jag är absolut för positiva förändringar som gör travsporten bättre och säkrare.

Jag kan dock komma på flertalet saker som jag är förundrad över att folk inte uppmärksammat. Speciellt vad gäller ridskolor. Barn som drar hästarna i munnen så de får sår, barn som hoppar upp och ner i sadeln, som piskar och sparkar hästar som uppenbarligen tröttnat på ridskoleverksamheten. Jag har varit där, jag vet hur det är. Jag har också upplevt saker inom travet jag också önskat att jag inte upplevt. Travet är långt ifrån perfekt men att, bl a, banveterinären endast har 7 sek per häst är bullshit. Man ser hästen i värmning, i defilering samt i provstart. Är en häst halt eller ser sjuk ut så syns det. Det finns hur många kameror som helst på en travbana så det är näst intill omöjligt att missa. Men om nu banveterinärerna tycker att de har för mycket att göra på kort tid så varför inte anställa fler banveterinärer på banorna? Att visitera varje häst innan lopp är omöjligt, det säger nog lite sig självt, men fler banveterinärer under tävlingsdagar hade ju garanterat gjort en skillnad. 

Att tomtar utan koll(SVT, Djurens Rätt etc) delar med sig av felaktig information säger otroligt mycket om vad det är för folk vi har med att göra och jag har ett förslag för som sagt, jag är för en rättvis och opartisk granskning av travsporten, och det är att besöka en tränare samt en travbanas stallbacke under en tävlingsdag. Jag kan garantera att den felaktiga syn folk har på travet kommer förändras ganska snabbt. Ta reda på riktig fakta innan ni yttrar er och skaffar er starka åsikter om något. Att ha sett ett lopp på Solvalla en gång för 2 år sedan gör dig knappast kvalificerad till att ha en åsikt om hur fruktansvärd travsporten är. Det är rent ut sagt pinsamt att folk tror det. 

Med detta sagt, jag är givetvis för en opartisk och rättvis granskning av travet men låt då kunniga människor insatta i travet komma till tals. Inte bara fd banveterinärer. Åk till en tränare och följ hen några dagar i dennes stall och följ med på en tävlingsdag. Efter det är ni varmt välkomna med era åsikter.

Här kommer lite bilder på några av Wångens hästar. Wången utbildar hästskötare och tränare inom travet. Oj va dessa hästar ser ut att plågas och må dåligt, eller hur..............? 


Kommentarer
Anonym

Amen too that, Felle :-) /S

Svar: !! :)
Alyssa

2015-12-19 | 23:11:51
Anonym

Man måste komma ihåg travarhälsan också, alla som åker på trav vet att just dom och deras häst kan komma att granskas.då kontrolleras ju hästens välmående och hull. Ingen åker väl med en häst på trav för att tvingas vända hem igen om travarhälsan underkänner? Kanske banveterinären inte känner till det? Bra inlägg. 😊

2015-12-20 | 09:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback