Make everyday count

Sexismen inom travsporten

2015-12-26 // 16:58:00 // - Tankar & åsikter
 
När jag var runt 12 år gammal och aktiv inom ponnytravskolan som då låg på stallbacken såg och hörde jag en hel del saker riktade till tjejer som jag redan då blev chockad av att höra. Jag hörde uppmaningar om att inte bli ridtjej för ridtjejer hade så stora och fula lår och stora lår är givetvis inte okej att ha? Jag hörde ofta kommentarer kring hur tjejer skulle se ut och inte och detta av män som var betydligt äldre. Människor som borde veta bättre. När jag kom upp lite i åldern hörde jag tjejer och kvinnor få sexuella uppmaningar och trakasserier av gubbar som skulle kunna ha varit deras morfäder. 

När man får höra kommentarer kring hur man bör se ut och inte redan i en sådan ung ålder blir man oerhört påverkad. Tro mig. Jag fick höra från en kompis pappa att jag var tjock när jag var 12 år gammal och det gjorde mig extremt ledsen och fick mig att må jättedåligt. Vem säger till ett barn, eller till någon för den delen, att den är tjock? Speciellt inte när personen i fråga faktiskt är underviktig och knappt äter som det är. Det säger väl en hel del om dagens sjuka ideal... Idag är jag betydligt starkare och skiter fullständigt i om jag inte passar in i mallarna random människor har. Vi existerar knappast för syns skulle även om vissa människor genuint tycks tro det. Alla människor ska få se ut, klä sig och vara precis som de vill. Kvinnor ska kunna gå runt i korta kjolar och topar utan att få sexistiska kommentarer. Att kvinnor idag blir våldtagna på grund av vad de har på sig... Det är helt sinnerssjukt och säger en hel del om världen vi lever i idag.

Ja, tyvärr finns sexismen mer eller mindre överallt men jag har aldrig upplevt den så starkt på något annat ställe som inom travet och jag tror att de allra flesta kan hålla med mig om det. Framför allt kvinnorna. Personligen har jag inte upplevt sexismen lika mycket när det kommer till de yngre männen och killarna och jag hoppas verkligen att de finns mer vett i den nya generationen vilket jag aboslut tror att det gör. Dagens generation är generellt mer öppensinnad och accepterande men givetvis finns det en himla massa rötägg bland oss också.

Nu på senare år har fler tjejer kommit fram inom travsporten vilket jag tycker är jätteroligt! Jag hoppas att tjejernas status nu verkligen höjs och att sexismen kommer att försvinna. Vi måste tillsammans stå upp mot den!

Om man nu jobbar i ett stall och är utsatt för sexuella trakasserier eller sexism över huvud taget så finns det faktiskt saker man kan göra åt det. För det första - stå på dig! Jag förstår absolut att alla inte vågar säga ifrån men försök göra det. Man ska också anmäla sexismen till arbetsgivaren som är skyldig att se till att beteendet upphör. Sker ingen förändring kan du vända dig till ditt fackförbund och skyddsombudet. Du kan också anmäla det till diskrimineringsombudsmannen. Detta kan ske muntligt, skriftligt eller med hjälp av någon du har förtroende för. Det är oerhört viktigt att någonting sker för sexism är inte alls okej! Det är viktigt att vi jobbar tillsammans för att sexismen ska försvinna. Travet ska vara en rolig sport att jobba inom fri från diskriminering, trakasserier och sexism!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback