Make everyday count

Nej till premielopp!

2015-08-21 // 13:45:56 // - Tankar & åsikter TAGGAR: nej till premielopp, premielopp;
 
Travet är en underbar sport. Jag kan ärligt talat säga att jag inte känner till någon annan sport som är så fylld utav kärlek och respekt som travet är. Travsporten har dessutom många och hårda regler kring hur allting ska skötas och det är hur bra som helst! Men! Det finns ens sak inom sporten som jag inte supportar och det är premielopp. Premielopp är lopp för hästar så unga som två år. Det är visserligen ingen riktigt tävling men om hästen springer på en godkänd tid får den pengar och det lockar ju såklart! Varje år delar Svensk Travsport och ATG ut ca 50 miljoner kronor i premieloppen. 
 
Hästarna som används inom trav är framavlade så att de passar in i hur travet är upplagt. Det är inte direkt ovanligt att travare föredrar att trava framför att galoppera i hagen exempelvis. Därför tror jag självklart att det finns 2 åringar som är redo för att ge sig ut i premielopp och börja sin karriär redan då. Men personligen så tycker jag att det är alldeles för ungt. En häst är verkligen inte "färdig" när den är så ung och det finns alltid folk, inom alla hästsporter, som pressar sina hästar till max bara för pengar och resultat. Jag tycker att det är för stora risker så jag säger Nej till premielopp. Vad är era åsikter kring premieloppen?

Kommentarer
Skogsraah ☾

Oj, det låter inte bra :/ Håller med dig!

2015-08-21 | 14:15:41
Bloggadress: http://skogsraah.se
Amanda & ridtravaren Lilleman

Tycker att är mer okej med ett premielopp för 2 åringar än att en ska få kvala in de som 2 åringar och sedan starta. Tycker att vi kan sätta en gräns att hästarna måste vara 3 för att få kvala ist för två

Svar: Håller med dig ang 3 års gräns på kval :)
Alyssa

2015-08-21 | 14:47:10
Bloggadress: http://bagheeraomalley.blogg.se
Happy

Man ska inte tävla om pengar alls när det handlar om djur. Det lockar fram dåliga sidor hos människor och får dem att behandla djuren som slit och släng varor.

Svar: Folk som tävlar i trav tävlar sällan BARA för pengarna. Pengarna behövs för att sporten ska fungera. Kuskar, tränare och ägare behöver pengar för att allt ska gå runt precis som du behöver inom vilket annat yrke som helst. Nu är det inga jättesummor vi pratar om heller och pengarna en häst vinner delas upp mellan ägare, kusk och tränare.
Det finns idioter inom alla sporter som pressar och bara ser pengar men det är som tur är väldigt få om man kollar på hur stor travsporten faktiskt är. Travet är fyllt av kärlek och hästarna behandlas som kungligheter :)
Alyssa

2015-08-21 | 14:56:20
Bloggadress: http://veganisundsvall.blogg.se/
Happy

Många som äger travhäst har inte ens träffat hästen i fråga. I bästa fall så åker de på något lopp (pratar om andelshästar nu). Varför köper man in sig på en travhäst om man inte är intresserad av en häst? För att få utdelning såklart.
Att det inte tjänas pengar i travsport är en myt. Har du en bra häst kan du tjäna miljoner.
Skillnaden på dessa atleter jämfört med människor är att de kan säga att de ha ledsnat. Det kan inte en häst på samma sätt. Då blir det slakt när de inte är lönsamma längre. En avdankad travhäst kan du få för 2.000kr.

Behandlas som kungar? Ja när de springer.


Svar: Nej, det har du rätt i, men folk som äger travhästar de inte träffar har sina hästar hos proffstränare. Där har de skötare, de får massage, blir dressyrtränade, simtränade etc etc. Visst, de köper in sig i hästar för utdelning men även för att de har ett intresse i själva sporten.
Ja, om du har en häst som tävlar i V75 så visst, men då snackar vi riktigt duktiga hästar som i 9 fall av 10 tränas av proffstränare.

Hästar som ledsnat på att springa springer sämre. Man kan inte tvinga en häst att springa och göra bra resultat om den mår dåligt eller inte vill. Att det blir slakt när de inte är lönsamma längre händer, men långt ifrån oftast. De säljs som ridhästar, sällskapshästar etc etc.

Folk inom travsporten behandlar sina hästar som kungar. När jag hade en travhäst så bodde min mamma och jag mer eller mindre i stallet. Vi var där minst tre gånger per dag. Hästar som inte springer används inte inom travet och säljs som ridhästar eller annat. Jag vet inte vad du har för erfarenheter inom travet? Vore intressant att veta så jag vet vart ifrån du fått din information :)
Alyssa

2015-08-21 | 15:19:33
Bloggadress: http://veganisundsvall.blogg.se/
Happy

Min information har jag fått av flera vänner som då hade tävlande travhästar, jag har hjälpt till att sköta avdankade travhästar osv.
Jag har tillochmed gått ponnytravkurs för många år sedan.

Att få tag på en travhäst för snäppet över slaktpriset är ingen konst, det säger väl ändå lite hur mycket de är värda? En less utsliten ridskolehäst får man betala mer för än en frisk yngre avdankad travare.
Det är trevliga hästar men tyvärr hamnar de ofta hos de som inte är redo att ha häst pga det låga priset.

Jag vet inte vad jag ska "bevisa" för dig, visst det var ju bra att du tog hand om er häst. Varför har du inte kvar hästen? Ledsnade ni på den? Dog den i förtid?

Svar: Hm..
Nej, många travare säljs för en allt för billig peng. Det håller jag med om. Det handlar nog mer om att ingen inom ridvärlden vill ha en "avdankad" travhäst. De köper hellre en skolad och utsliten ridskolehäst i så fall. Om de oftast hamnar hos folk som inte är redo att ha häst kan jag inte svara på för den vetskapen besitter jag inte.

Du behöver inte bevisa någonting för mig. Det du säger talar till mig nog. Ville endast veta vart ifrån du fått den kunskap du anser dig besitta.

Varför jag inte har kvar hästen? Jo, min mamma var sjukskriven och ensamstående och vår ekonomi gick åt helvete så vi var tvungna att sälja vår älskade häst som min mamma än idag vill köpa tillbaka även om hästen nu mer är för gammal för att tävla inom travet. Bara för att du skulle sälja en häst pga att den ledsnade så betyder inte det att andra ser travhästar på samma sätt. Om du är emot travet så har jag ingen aning om vad du gör här på min blogg. Ta ditt kalla hjärta och stick någonstans där du är önskad. Att skriva så som du precis gjorde var inget annat än fittigt då vi älskade den hästen över allt. Vi räddade henne från misshandel och vanvård och hon blev den mest fantastiska häst som vi än idag vill ha tillbaka. Usch för dig!
Alyssa

2015-08-21 | 15:39:39
Bloggadress: http://veganisundsvall.blogg.se/
Happy

Varför är det fel och fråga varför ni inte har kvar hästen? Jag bara undrade eftersom det är väldigt vanligt att ledsna på hästar när man växer upp, eller helt enkelt vill ha en tävlingsduglig häst. Oavsett om det är dressyr, hoppning eller trav.
Sett det många gånger.

Om du inte vill att människor med exakt samma tankar och åsikter som dig ska besöka din blogg så rekomenderar jag dig att lösenordsskydda den.

Min enda åsikt är att man inte ska tävla med djur om pengar, och att för många människor som inte har kunskap nog att ta hand om ett djur inte bör ha djur.
Jag har själv kört osv. Min häst har dock ledsnat på det. Så nu gör vi annat.

Svar: Det var inte en så oskyldig fråga som du nu försöker få det att framstå som! "Varför har du inte kvar hästen? Ledsnade ni på den? Dog den i förtid?" Ledsnade NI på den? Det var la bara jag som växte upp?
Jag har inget emot människor med olika tankar och åsikter. Därav min fråga i inlägget. "Vad är era åsikter kring premieloppen?"

Och det är din åsikt. Det finns idioter inom alla grenar och det har jag sagt från första början. Ska hela travsporten läggas ner bara för att det finns idioter som pressar sina djur? Nej, man får göra något åt dessa individer.
Alyssa

2015-08-21 | 15:59:17
Bloggadress: http://veganisundsvall.blogg.se/
Happy

Travsporten bör ändras ja, att det inte innefattar pengar osv. tycker också att det är lite väl ungt att börja tävla 3åringar. De är inte heller färdigväxta. Enda nackdelen med att börja tävla senare är att de håller längre.

Tyvärr så är det ju så att både trav och galoppsporten har kantats av hästar som pressar sig såpass att artärer brister.

Djurskyddsmässigt är det även problem med hoppning, dressyr osv, då de använder metoder som inte är bra för djuren (slå med pinnar på benen, rollkur med mera) och jag tycker även där att man ska ta bort pengarna ur sporten, och på så sätt få de som verkligen gillar djur för djurets skull att syssla med det, och inte låta "tävlingshjärnan" att ta över.

Att man läser in för mycket i text är en risk man tar på nätet. Eftersom det kroppsliga språket är större än det verbala.

Du frågade, jag skrev min åsikt och du ville ha utförligare svar och jag har svarat på det.

2015-08-21 | 16:10:12
Bloggadress: http://veganisundsvall.blogg.se/
anna

JA till premie lopp

2015-08-21 | 17:24:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback